Saturday, November 12, 2011

عملیات روانی- بابک چلبیانلی - 1

آراز نیوز :دشمن برای دستیابی به اهداف خود همیشه از تماس مستقیم و برخورد نزدیک استفاده نمی کند بلکه با پیشرفت علم و تکنولوژی انسانها برای غلبه بر رقیب خویش از دستاوردهای علمی بشر بهره می جوید و از آنجا که یکی از راههای تغییر عقاید و ایجاد تزلزل در جبهه مقاومت دشمن و همچنین ایجاد تفرقه و نفاق در بین صفوف رقبا و یا دشمنان از اهداف عمده دو جبهه مخالف می باشد .
انسانها در طول تاریخ برای دستیابی به اهداف خویش از حربه ایجاد رعب و وحشت ،شایعه پراکنی پخش اخبار غیر واقع و ... بر علیه دشمنان خود استفاده کرده است و اینک با پیشرفت علم و تکنولوژی انساها ،گروهها و ملتها و کشورهها بر علیه دشمنان و مخالفان خود از "عملیات روانی" استفاده می کنند. و چندی است که حرکت ملی آذربایجان شاهد بعضی از بداخلاقیها،شانتاژ،تخریب و... از سوی منتسبین حرکت ملی و فعالان ملی و مدنی هست با دامن زدن به این حرکتها از سوی برخی از فعالان و منتسبین حرکت ملی آب به آسیاب دشمن می ریزند بی خبر از اینکه این جور فعالیتها خواسته جمهوری اسلامی ایران بر علیه ملت و حرکت ملی آذربایجان است . اینک جهت آشنایی علمی با عملیات روانی قسمتی از عملیات روانی جمهوری اسلامی ایران آشنا می شویم نگارنده مطلب درس "عملیات روانی" را در دانشکده اطلاعات فارابی ارتش واقع در تهران را گذارنیده است.


کلیات

همانطوریکه انسانها از لحاظ شکل ظاهری و سایر خصوصیات فیزیکی و جسمی شباهت کامل به یکدیگر ندارند از لحاظ ویژگیهای روانی (احساسات و عواطف، سلیقه، افکار و عقاید) نیز حتی دو نفر انسان را نمی¬توان یافت که از همه جهات با هم یکسان باشند. بنابراین، وجود چنین اختلافات روانی و جسمی در انسانها و عدم واکنش یکسان آنها در مقابل رویدادها و حوادث مشابه است که موجب تضادها شده و سرانجام این تضادها منجر به جنگ می¬گردد. جنگها از نظر ماهیت، وسعت، کمیت و کیفیت با هم متفاوت هستند. یکی از انواع این جنگ¬ها که چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است عملیات روانی است. در نوشته سعی شده است که این نوع عملیات بطور خیلی مختصر شناسانده شود.

تعاریف
عملیات روانی
عملیات روانی شامل فعالیتهای روانی طرحریزی شده است که بمنظور ایجاد زمینه مساعد در احساسات، حالات و رفتار گروه¬ها به منظور نیل به هدفهای ملی اجراء می¬گردد.


انواع عملیات روانی

الف- فعالیتهای روانی
کلیه فعالیتهای سیاسی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و ایدئولوژیک است که در زمان صلح بمنظور ایجاد زمینه مساعد در عقاید، احساسات ،حالات و رفتار گروه¬ها اجراء می¬گردد.

مراحل عملیات روانی (تقسیم زمان از نظر عملیات روانی)
الف- مرحله یکم: در زمان صلح و یا زمان فعالیتهای روانی
ب- مرحله دوم: جنگ سرد از لحاظ قطع رابطه دیپلماسی تا لحظه کاربرد نیروهای مسلح بصورت آشکار منظم یا نامنظم
ج- مرحله سوم: جنگ روانی از خاتمه مرحله دوم جنگ تا عقد پیمان ترک مخاصمات

ب- جنگ روانی
جنگ روانی بکار بردن تبلیغات و سایر اعمالی است که قبلاً پیش¬بینی شده و اولین مقصود از انجام آن نفوذ در عقاید، احساسات، حالات و رفتار عده¬های دوست و دشمن و بیطرف می¬باشد، بطریقی که، رسیدن به مقاصد و هدفهای ملی را کمک و پشتیبانی نماید.
از نظر فنی جنگ را میتوان به سه نوع تقسیم کرد:

1-
جنگ روانی استراتژیک
عملیات جنگ روانی استراتژیکی برای انجام مقاصد وسیع و طولانی عملی شده و با طرح¬ریزی استراتژیکی کلی تطبیق می¬کند و معمولاً در مقابل نیروها فعالیتهای مناطق بزرگ عمل می¬شود.

الف) هدفها:
1.
پشتیبانی و تشریح روشهای سیاسی، مقاصد و هدفهای زمان جنگ ملتها
2.
پایین آوردن روحیه و استعداد سربازان و غیرنظامیان دشمن
3.
ایجاد نارضایتی در ملت دشمن درباره امور مذهبی، نژادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سایر عواملی که ایجاد شکایتها در مقابل حکومت یا در مقابل سایرین می¬کند.
4.
بدست آوردن پشتیبانی فکری یا عملی ملتهای بیطرف
5.
دادن روحیه به عناصر خودی و دوست در مناطق دشمن

ب) شرایط موفقیت جنگ روانی استراتژیکی
1.
شکست¬های نظامی دشمن
2.
کمبود غذا، مسکن، لباس و سایر مایحتاج در داخل کشور دشمن
3.
کمبودهائی در تأسیسات نظامی دشمن
4.
تورم پولی دشمن
5.
نفاق سیاسی و فقدان اعتماد در بین رهبران دشمن
6.
پیدایش مشکلات در اداره امور کارگزاری در اردوی دشمن
7.
فقدان مواد خام برای پشتیبانی اقتصادی و برنامه¬های جنگی دشمن
8.
مشقت¬های بیموردی که تحت نظر افراد دیکتاتور انجام می¬شود.

2-
جنگ روانی تاکتیکی
جنگ روانی تاکتیکی در مقابل نظامیان و غیرنظامیان که داخل منطقه رزمی صحنه عملیات قرار دارند انجام شده و در پشتیبانی مستقیم عملیات رزمی بکار می¬رود.

الف) هدفها
1.
پایین آوردن روحیه و اثرات رزمی دشمن
2.
تسهیل اشغال شهرهای دشمن بوسیله اولتیماتوم و نشان دادن طریق تسلیم
3.
خبر و وسعت دادن به عناصر خودی که در منطقه رزمی دشمن عمل می¬کند بطوریکه برای مأموریت جنگ روانی مناسب باشد.
4.
پشتیبانی مستقیم و مخصوص فوری فرماندهان تاکتیکی
5.
رهبران و سربازان خود را دارای صفات حسنه بدشمن معرفی نمودن
6.
اغوا کردن دشمن که قبول کند ما و او برای یک منظور می¬جنگیم. به این ترتیب عقیده او در انهدام ما ضعیف خواهد شد.

ب) شرایط موفقیت جنگ روانی تاکتیکی
1.
شکستها و تلفات سنگین دشمن
2.
وضعیتهای نظامی ناپایدار دشمن
3.
کسر یا عدم کفایت تدارکات و تجهیزات دشمن
4.
عدم تجربه و حائز شرایط نبودن فرماندهای دشمن
5.
اطلاعات نامطلوب از کشور دشمن
6.
با فشار به رزم و وادار نمودن اقلیتهای نژادی و سیاسی به رزم
7.
عدم آشنایی کامل عده¬های دشمن به روش سیاسی کشورشان
8.
ضعف یا فقدان سرویسهای حفاظتی

3-
جنگ روانی مرکب
جنگ روانی مرکب در مقابل جمعیتهایی انجام می¬شود که در مناطق عقب دوست یا نواحی که بوسیله نیروهای نظامی متفق اشغال شده زندگی می¬کنند و منظور از آن تسهیل عملیات نظامی و ایجاد همکاری در بین عامه مردم می¬باشد.

هدفها
1.
پشتیبانی عملیات رزمی با کمک حفاظت خطوط مخابراتی مناطق اشغالی و با این طریق کمک به عده-های رزمی در انجام وظایف مقرره
2.
کمک به امور غیرنظامی و نظامی در اجرای قوانین و دستورات در مناطق اشغالی یا آزاد شده
3.
جلب کردن همکاری مؤثر غیر نظامیان
4.
مقابله با شایعات و گزارشات دروغین
5.
تنظیم احتیاجات اطلاعاتی جنگ روانی مرکب
6.
کمک در ایجاد وضع دوستانه نسبت به کشور خود

تبلیغات

1-
تعریف
تبلیغات هر گونه ارتباطی است که برای نفوذ در عقاید، احساسات، افکار و طرز رفتار فرد یا گروهی طرحریزی می¬شود تا مقصود اجراء کننده را بطور مستقیم یا غیرمستقیم تأمین نماید.

2-
انواع تبلیغات از نظر عملیات روانی
تبلیغات به سه گروه تقسیم می¬شود:
الف- تبلیغات سفید: تبلیغاتی است که عامل و منبع آن مشخص باشد.
ب- تبلیغات خاکستری: تبلیغاتی است که اجراء کننده آن خود یا وابستگی خود را به شخص یا سازمان ویژه¬ای اعلام نمی¬کند.
ج- تبلیغات سیاه: تبلیغاتی است که عامل و منبع خود را به دروغ معرفی می¬نماید.

3-
مبلغ و شرایط لازم برای یک مبلغ (تبلیغ کننده)
الف- مبلغ یا عامل تبلیغات
رویدادها را با باریک¬بینی زیر نظر قرار داده و آنها را بطور مناسب پرورش می¬دهد که در خور پیش¬بینی و فهم باشد. این شخص باید حقیقت و مفهوم رویدادها را برای شنوندگان و خوانندگان تشریح نماید.

ب- شرایط لازم برای یک مبلغ:
1.
قادر به خلق تصورات و حدسیات باشد.
2.
قدرت و استعداد تشخیص، تعبیر ، تفسیر، تشریح و بیان مطلب را داشته باشد.
3.
علاقمند به کسب اطلاع از سوابق و خصوصیات گروهها باشد.
4.
آگاهی لازم از پیشرفتهای تبلیغاتی داشته باشد.
5.
خود به تأثیر گفتارش مؤمن باشد.
6.
حتی الامکان بومی باشد.

ضد تبلیغات
ضد تبلیغات، تبلیغاتی است که در مقابل دشمن یا سایر گروههای بیگانه بمنظور مقابله و یا خنثی کردن تبلیغات آنها بکار می¬رود. ضد تبلیغات اجباراً جنبه دفاعی ندارد. ممکن است قسمتی از تبلیغات تعرضی که خوب طرح شده باشد را برای تعیین زمان استفاده از ضد تبلیغات استفاده نمود. همیشه باید موفقیت نهایی و کمک به موفقیت کلی نبرد تبلیغاتی را در نظر گرفت. مأمور تبلبغات باید یک نبرد ضد تبلیغاتی را طوری هدایت کند تا با موفقیت بیشتری موضوع تبلیغاتی دشمن را خنثی نموده و یا از آن استفاده نماید.

الف- پیش¬خرید
پیش¬خرید یا خنثی کردن استفاده نمودن از تمی است که برای استفاده تبلیغاتی دشمن مناسب است قبل از اینکه او از این تم استفاده کند.

ب- ضد تبلیغات مستقیم
ضد تبلیغات مستقیم جواب دادن کلمه به کلمه به متصدیان تبلیغات دشمن در رد تبلیغات آنهاست و باید با نهایت جدیت مراقبت کرد که ضد تبلیغات و انتشاراتی که انجام می¬شود باعث تقویت تبلیغات دشمن نشود. عیب آن این است که ممکن است با تکرار تبلیغات دشمن به اعتبار آن بیفزائیم.

پ- ضد تبلیغات غیرمستقیم
ضد تبلیغات غیرمستقیم استفاده از تمام قسمتهائی است که برای رد کردن ادعاهای دشمن بطور ضمنی مناسب باشد.

ت- ضد تبلیغات انحرافی
ضد تبلیغات انحرافی با ایجاد یک موضوع جدید و تازه یا تکرار و تشدید کردن تم¬هایی که اثر آنها قبلاً تأیید شده توجه ساکنین هدف را از موضوع تبلیغاتی دشمن منحرف می¬نماید.

ث- سکوت
در صورتی که دشمن موفق نشود از تمی که ارائه کرده بهره¬بردای نماید یا اگر موضوع آنقدر مهم نباشد که رد کردن آن لازم شود، بهتر است آنرا نادیده گرفت و ساکت ماند

ج- کوچک کردن موضوع
اگر با هیچیک از طرق قبلی نتوان بطور موفقیت¬آمیز تبلیغات دشمن را رد کرد مأمور تبلیغات سعی می¬کند به یکی از سه طریق زیر موضوع را باندازه کوچک نماید:
1.
تأکید کردن روی نکاتی که برای ما مساعد است.
2.
با اشاره چنان وانمود کند که تمام قضیه را نمی¬توان گفت.
3.
برای حفظ اعتبار گزارش تذکر مختصری داده و بعداً موضوع را بطور کامل بیان نماید.

چ- تعریف تم
تم طرحی برای متقاعد ساختن است که شامل موضوع، مباحث یا بیان مشخصی برای پشتیبانی انجام مأموریت و یا تغییر وظیفه جنگ روانی می¬باشد. تم¬ها بر اساس سیاست اطلاعات و در نظر گرفتن منظور تم انتخاب می-گردد. تم¬های خوب باید دارای خواص زیر باشند:
1.
ربط داشتن تم
2.
به موقع بودن
3.
اعتبار

ح- وسائل تبلیغات
وسیله تبلیغات را با استفاده از تجهیزات سازمانی و آنهایی که از دشمن گرفته می¬شود انجام می¬دهند. وسائل عمده که برای تبلیغات بکار می¬روند عبارتند از:
1.
انتشار رادیوئی و تلویزیونی
2.
روزنامه¬ها
3.
بلندگوها
4.
جزوات، آگهی دیواری، کتابها، مجلات و سایر انتشارات
5.
سینما و تئاتر
6.
نقاشی
7.
انتشار اوراق بوسیله توپخانه، هواپیما، کشتی، یا مأمورین
8.
اینترنت
ادامه دارد....

No comments:

Post a Comment