Wednesday, November 16, 2011

رفتنی هستید - از مقالات سید جعفر پیشه وری (2) ــ زهرا ج


آراز نیوز : رفته رفته پرده از روی کارها برداشته می شود و حقیقت از میان ابرهای تیره و تاریک عرض اندام می نماید. سبب داد و فریادهای بی اساس، علت خودنمایی و معلومات فروشی های بی مورد، آهسته آهسته آشکار گشته است.
می بینیم که از دلسوزی و تنقیدات بی معنی، دیماگوژی و عوام فریبی های شرم آور، مقصود آقایان چه بوده است ...
لذا قبل از آن که ما شروع به مبحث نماییم، قارئین گرام را یادآوری می کنیم که جهت مغلطه چی گری آقایان کهنه پرست و کاسه لیس برای اشغال کرسی دارالشورای ملی است و بس ...
ما نمی دانیم که هم قلمان با سواد ما چه تصور می کنند. آن چه که ما می بینیم با این وضع ابداً ممکن نیست ایرانیان از عمده حفظ استقلال ملی خود برآیند. زیرا که اوضاع زندگانی تمام طبقات این ملت به استثنای مشتی اشرافوخیم و رشته امیدواری تمام هیئت جامعه گسیخته شده است. بازار تجارت کساد، اکثر مردم بیکار، صنایع منقرض، دول همسایه مشغول آنتریک و خزانه دولت تهی می باشد.
علمای اجتماعی می گویند که تحول و انقلاب منتها نتیجه احتیاجات یک ملت و قوت تشکیلات حزبی یک صنفی نیست، بلکه سبب عمده آن ضعف و عجز طبقه حاکمه از اداره کردن مملکت می باشند.
اکنون ما می پرسیم: آیا طبقه حاکمه کنونی مملکت ایران قادر به اداره کردن آن هستند؟ آیا برای آنها امکان دارد وسایل استقلال مملکت و وسایط تامین حیات ملت ایران را فراهم بیاورند؟ آیا اشراف و اعیانی که زمام حکومت ایران را به دست گرفته اند از عهده ترمیم اوضاع اقتصادی ایران و جلوگیری از --- توانگران غرب و احداث صنایع ماشین در این سرزمین و اصلاح اوضاع زندگانی صنف برزگر و کارگر و ... ایران برمی آیند؟
خیر، ما به طور حتم می دانیم که با اصول و وسایطی که در قرون وسطی در اروپا جاری بود، ممکن نیست در قرن حاضر امور یک چنین کشوری مثل ایران را اداره کرد.

آقایان باید بدانید که اگر این انقلاب مشروطیت نبود، ما نمی توانیم در موقعی که بنویسند خون پاک شهدای حریت برای تقلب و شادلاتانی ریخته شده است، ساکت باشیم ما نمی توانیم قبول کنیم که انقلاب ایران مصنوعی و انقلابیون بی حقیقت بودند ما نمی توانیم ببنیم که بر صحایف شرافت و بزرگواری تاریخی انقلاب ایران با اغراض شخصی و ریاست طلبی خط بطلان کشند. در حیرتیم و اعجبا! ملت ایران چه قدر سنگدل و خونسرد است که در مقابل لاطایلات و مزخرفات اینان بی طرف مانده است. اگر ما تا به حال امثال روسو، منتسکیو، هگل و دانتن فرانسه را نداریم، اما در بالای سر شما و آقایان شما یک دسته فداکار با مشت آهنین ایستاده، عملیات سوء و اقدامات وطن فروشی شما را عقیم می گذارند.
آقای فهیم! شما به خوبی باید بدانید که اگر سرمایه داران اجانب که ولی النعم و آقایان شما هستند، ملاحظه نمی کردند، همان اشخاصی که شارلاتان می نامید شما را از بین این جمعیت خارج کرده بوده اند. اگر انقلاب هندوستان و سایر مستملکات را با دقت ملاحظه کنید، خواهید دید که اربابانتان رفتنی هستند و رفتن آنها به طور حتم موجب تشریف بردن حضرات امثال شما خواهد بود.

از مقاله سید جعفر پیشه وری در روزنامه حقیقت اسفند 1300= 20 فوریه 1922
زهرا ج

No comments:

Post a Comment