Saturday, November 20, 2010

کتاب مرزها و برادری

کتاب مرزها و برادری از آثار براندا شیفر آلمانی است که در مورد هویت آذربایجان بحث می کند.
طی دهه 90 آذربایجانی های ایران بخاطر وضعیت پائین اجتماعی و تحقیرشدن اعتراض کردند . این در حالی بود برخی از آنها دارای موقعیتهای سیاسی و اقتصادی در ایران بودند. آزادی خواهی و تمرکززدایی از عمده مطالبات آنان بوده است و هنوز سخنی از جدایی و استقلال طلبی مطرح نشده بود . تلاش حکومت ایران در این بود که آذربایجانی ها باید خود را با فرهنگ قوم فارس تطبیق داده و در فرهنگ آنها آسیملیه شوند. کتاب فوق پیشنهاد می کند که فاکتور قوم آذربایجانی باید در ارزیابی میزان ثبات رژیم ا یران مورد ملاحظه قرار گیرد و هم چنین باید از آن به عنوان عنصر بالقوه ای که در آینده توسعه کشور مطرح است ، یاد کرد . مطالبات قومی همه اقوام ایرانی بصورت یکجا ارائه شده و این مطالبات عبارت بودند از : احقاق حقوق فرهنگی و زبانی چراکه این مطالبات مورد بی حرمتی قرار گرفته و آزادیهای مدنی آنها از سوی حکومت رد شده بود.
خانم دکتر برندا شیفر مدیر تحقیقات برنامه مطالعاتی کاسپین در کالج کندی دانشگاه هاروارد میباشد.
شیفر متخصص و صاحب نظر مسائل خاورمیانه، قفقاز، سیاست ایران در منطقه دریای خزر، روابط ایران و روسیه، سیاستهای قومی ایران و مناقشه قاراباغ کوهستانی میباشد .
وی در چندین دانشگاه خاورمیانه تدریس میکند. همچنین در مؤسسه تحقیقاتی Harry.S.Truman به تحقیق و پژوهش در امور جنگ و صلح مشغول است.

No comments:

Post a Comment