Sunday, April 3, 2011

در باره نامهاي عثماني، تركيه، پرشيا و ايران

مئهران باهارلي
 
آتاترك نام جديدي بر كشورش نگذاشت ويا نام قبلي آنرا عوض نكرد. امپراطوري عثماني سقوط كرد و كشوري جديد كه بر ويرانه هاي آن ايجاد شد تركيه ناميده شد. اين نامگذاري بسيار بجا بود چرا كه دولت و كشور جديد را تركها و نه ديگر ملل ساكن در امپراتوري عثماني ...بوجود آوردند، همانگونه كه برخي از واحدهاي سياسي جديد تاسيس شده در اين قلمرو نيز مانند بلغارستان و روماني و صربستان و ... نام خود را از ملت موسس آنها يعني بلغار و رومن و صرب گرفته بودند. امپراتوري عثماني يك واحد سياسي و جمهوري نوظهور تركيه يك واحد سياسي كاملا متفاوت ديگر است.
 
اما رضا شاه نام كشوري را كه بر آن حاكم بود در زبانهاي اروپائي از پرشين به ايران تغيير داد. يعني نام يك واحد سياسي در زبانهاي اروپائي تغيير يافت نه آنكه واحد سياسي و يا كشوري جديد تاسيس شود و نام جديدي به خود بگيرد. اين دو مسئله كاملا متفاوت اند.
 
و اما ناميده شدن ايران به صورت پرشيا در زبانهاي اروپائي از دوره ساسانيان از همان آغاز كاملا نادرست بود. زيرا:
 
اولا نه همه قلمروئي كه در زبانهاي اروپائي به نادرستي پرشيا ناميده مي شد ساكنانش پرسهاي باستان بودند. تصادفا اكثريت مطلق اهالي ناحيه به نادرست پرشيا خوانده شده در زبانهاي اروپائي، غيرپرس حتي اقوام و گروههاي غير ايراني زبان بودند.
 
ثانيا نه همه دولتهاي حاكم بر قلمروئي كه در زبانهاي اروپائي به نادرستي پرشيا خوانده مي شد پرس بودند. در واقع نزديك به همه دولتهاي حاكم بر آنچه در اروپا به نادرستي پرشيا خوانده مي شد غير فارس و حتي غير ايراني زبان مانند يونانيان، اعراب، مغولها و سلسله ها و دولتهاي بي شمار توركي تا سال ١٩٢٥ بوده است.
 
امروز نيز ناميدن ايران به شكل پرشيا مطلقا نادرست است. علاوه بر دلائلي كه گفته شد، به اين دليل كه فارسهاي ساكن در ايران بين خود و پرسهاي باستان نوعي تداوم و يكساني بوجود آورده اند و به همين سبب نيز پرشيا ناميدن ايران، تعلق همه ايران با همه مناطق ملي غيرفارس در آنرا به فارسها و يا يكسان بودن ايران با فارسستان را تداعي مي كند. و اين كاملا نادرست است. نه همه ايران فارسستان است و نه همه مردم ايران فارس اند كه كشوري محل سكونتشان پرشيا ناميده شود.
 
افزون بر آنكه دو هويت و واحد ائتنيكي فارس و پرس نيز، كاملا غير از هم اند و اساسا به همين سبب نيز يكسان شمردن پرس و فارس نيز خود جعلي تاريخي است. فارسها تركيبي نوظهور از ملل ترك و عرب و ايراني زبانهاي گوناگون مانند تاجيك و رازي اند كه بين قرون ١٦ تا ٢٠ آغاز به تكلم به زبان دري وارد شده از كشور همسايه افغانستان كرده اند.
 
اما خود نام ايران نيز كه نامي اسطوره اي و مربوط به سرزميني در افغانستان امروزي و مناطق مجاور آن است فوق العاده مشكل آفرين است. زيرا به مفاهيمي ماند اير و حتي نژاد آريا نسبت داده مي شود. درحاليكه نه نژادي بنام آريا وجود داشته و نه هيچكدام از ملل مختلف ساكن در ايران داراي نژاد آريا مي باشند.
Sozumuz, a window opening to the life/culture of the turkish nation of iran/south azerbaijan: http://sozumuz.blogspot.com/
http://sozumuz-turk-dovletler.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment