Monday, August 8, 2011

کشف قدیمی ترین چاقو در زنجان

  
 ارک قالاسی - نماینده سازمان میراثفرهنگی در هیأت کاوش باستانشناسی قلعهتپه  گفت: نخستین فصل کاوش باستانشناسی «قلعه تپه» در ابهر با کشف یک چاقوی پنجهزار ساله به پایان رسید.

به گزارش ارک قالاسی داود آبیان در گفتگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پس از دوماه کاوش باستانشناسی و گمانهزنی در «قلعه تپه» و اطراف آن آثاری کشف شدند که بهدلیل اهمیت و ارزش زیاد آنها خیابانی که قرار بود براساس طرح تفصیلی شهر بازگشایی شود مسدود میشود.

وی با اشاره به اینکه این خیابان قرار بود به بخش شرقی شهر متصل شود گفت: با دادههایی که در این کاوش بهدست آمد پیگیریهای لازم با مسؤولان شهر انجام شد تا این خیابان بسته باشد.

این مقام مسئول دربارهی آثار بهدست آمده نیز با بیان اینکه بررسیهای اولیه نشان میدهد آثاری از دورههای تاریخی و اسلامی در این محل وجود دارد توضیح داد: در نخستین لایهها آثار مفرغی و معماری ارزشمندی پیدا شد که نمونههای شناختهشدهی آنها منحصربهفرد و انگشتشمار است. برخی از این آثار شامل اجاق محل پخت نان و ظرفهای نگهداری مایعات میشود. همچنین دیوارهای پیداشده در برخی نقاط رنگ خاکستری و سفید دارند.

آبیان اظهار کرد: مهمترین دادهای که به آن رسیدیم و تغییراتی را دربارهی هویت چاقو میتواند ایجاد کند کشف یک نمونه چاقو با دستهای به شکل شاخ یک حیوان است. به نظر میرسد این قدیمیترین چاقویی باشد که تاکنون در کشور کشف شده است. پیش از این عنوان قدیمیترین چاقو به چاقوی هخامنشی پیداشده در معدن نمک چهرآباد مربوط بود ولی این چاقو پنجهزار سال قدمت دارد.

این باستانشناس و مدیر ادارهی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ابهر ادامه داد: مسألهی مهم دیگری که در این کاوش به آن دست یافتیم شیوهی تغذیهی مردم ساکن در «قلعه تپه» است زیرا علاوه بر محل پخت نان نمونههایی از خرچنگ پیدا شد که چنگکهای آن دورریز شده است. در واقع از آنجا که «قلعه تپه» در حاشیهی رودخانهی ابهررود قرار دارد چنین یافتههایی نشان میدهد مردم برای تغذیه به صید از ابهررود میپرداختند. علاوه بر این دانههای گیاهی نیز پیدا شدند که در ظرفهایی به سبک دورهی یانیق (یانیخ) قرار داشتند.

آبیان با اشاره به اینکه معمولا معماری شناختهشدهی یانیق (یانیخ) در محوطههای فلات مرکزی و شمالغرب ایران به تعداد کمی وجود دارد گفت: با این حال یک ظرف کامل خاکستری متمایل به سیاه براق با نقوش کندهشدهی یانیقی را در این محوطه بهدست آوریم. علاوه بر این دو پیکرهی حیوانی ارزشمند کشف شدند.

وی اضافه کرد: فصل نخست کاوش باستانشناسی «قلعه تپه» در ابهر که با همکاری دانشگاه آزاد این شهرستان و با اعتبار پژوهشی این دانشگاه انجام شد به پایان رسید. اکنون پیگیریهای لازم را انجام میدهیم تا کاوش بهشکل اضطراری ادامه یابد. 

No comments:

Post a Comment