Monday, January 24, 2011

ناسيوناليسم ايراني و مادر امام سجاد(ع)

آیا شهربانو دختر یزدگرد سوّم مادر امام سجاد(ع) بوده؟ و در سرزمین کربلا حضور داشته؟ و فرار او به سمت ایران به دستور امام حسین(ع) و مدفون شدنش در آرامگاهی که هم‏اکنون در تهران به بی بی شهربانو شهرت دارد، صحیح است؟

به نقل از درگاه پاسخگويي به مسائل ديني

در بعضی از نوشته‏های متأخّر - که به خیال خود از تاریخ‏های معتبر نقل قول کرده - چنین آمده است:
«در برخی از کتب معتبر تاریخی چنین آمده که: شهربانویه - که در کربلا حضور داشت و مادر فاطمه همسر قاسم بود - به سفارش امام حسین(ع) سوار بر اسب امام(ع) شده تا او را به سرزمین سرنوشت برساند و او به اذن خدا در ساعتی به ری رسید و در کوهی از آن سامان و در نزدیکی مقبره سیدعبدالعظیم حسنی مدفون شد».ملاآقا دربندی، اکسیر العبادات فی اسرار الشهادات، ج 3، ص 110.
و همان‏جا چنین آمده است: «در میان مردم چنین شهرت دارد که در قله کوه چیزی شبیه تکّه‏ای از روپوش زن دیده میشود که هیچ مردی نمیتواند به آن نزدیک شود. زن آبستنی که در شکم فرزند پسری داشته باشد، نیز توان نزدیک شدن به آن را ندارد».همان.
و نیز چنین شایع شده است: «او هنگامی که به ری رسید، خواست از «هو» (خداوند) یاری بخواهد، اما اشتباها به جای «هو» لفظ «کوه» را به زبان آورد و همان‏جا کوه او را دریافت و در شکم خود پنهان کرد».شهیدی، سیدجعفر، زندگانی علی بن الحسین(ع).
شاید در نظر برخی ساختگی بودن این افسانه‏ها و نیز عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در کربلا، امری واضح بوده و نیاز به بحث و تحقیق ندارد؛ اما از آنجا که درباره او مطالب فراوانی در میان مردم و حتی در میان قشر فرهیخته شایع است، به بحث درباره او میپردازیم.
برای روشن‏تر شدن بحث توجه شما را به مطالب زیر جلب میکنیم.

مادر امام سجاد(ع)
با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنی درمییابیم که از میان ائمه شیعی بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد تا جاییکه برخی از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده نام‏زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 10 و 11. و برخی دیگر تا شانزده‏مقاله «حول السیدة شهربانو» نوشته شیخ محمد هادی یوسفی، مندرج در مجله رسالة الحسین(ع)، سال اوّل، شماره دوّم، ربیع‏الاول 1412. نام برای مادر آن حضرت(ع) ذکر کرده‏اند.بحارالانوار، ج 46، ص 8-13. مجموع این نام‏ها چنین است:
1. شهربانو، 2. شهربانویه، 3. شاه زنان، 4. جهان شاه، 5. شه زنان، 6. شهرناز، 7. جهان بانویه، 8. خولة، 9. برّة، 10. سلافة، 11. غزالة، 12. سلامة، 13. حرار، 14. مریم، 15. فاطمة، 16. شهربان.
با آنکه در منابع تاریخی اهل سنّت بر روی نام‏هایی چون سلافة، سلامة، غزاله بیشتر مانور داده شده است،ر.ک: افتخارزاده، محمودرضا، شعوبیه ناسیونالیسم ایران، ص‏305 که از منابعی چون انساب الاشراف بلاذری، طبقات ابن‏سعد، المعارف ابن‏قتیبه دینوری و الکامل مبرّد اسامی فوق را نقل میکند. اما در منابع شیعی و به خصوص منابع روایی آنها، نام شهربانو بیشتر مشهور شده است. بنا به نوشته برخی از محققان‏شهیدی، زندگانی علی بن الحسین(ع)، ص 12.: اولین بار این نام در کتاب «هبائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمی (متوفی 290 ق) دیده شده است.نگا: بحارالانوار، ج 46، ص 9، ح 20. بعدها محدّث معروف شیعی یعنی کلینی (م 329 ق) روایت همین کتاب را در کتاب کافی آورد.اصول کافی، ج 2، ص 369. بقیه منابع یا از این دو منبع بهره گرفته و یا آنکه روایاتی ضعیف و بدون سند معتبر را در نوشته‏های خود آورده‏اند.برای آگاهی از سیر تاریخی شهربانو در منابع ر.ک: شعوبیه ناسیونالیسم ایرانی، ص 289-337.
در این روایت چنین آمده است:
«چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه برای تماشای او سر میکشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: اف بیروج بادا هرمز (وای، روزگار هرمز سیاه شد)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا میگوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را نداری، به او اختیار ده که خودش مردی از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دختر بیامد و دست خود را روی سر حسین(ع) گذاشت. امیرالمؤمنین علی(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه باشد.
سپس به حسین(ع) فرمود: ای اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روی زمین برای تو متولد میشود و علی بن الحسین(ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) میگفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسی».با استفاده از ترجمه حاج سید جواد مصطفوی (اصول کافی، ج 2، ص 369).
این روایت از دو جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادی مانند ابراهیم بن اسحاق احمرآیت الله خویی، معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 202 و ج 13، ص 106. و عمرو بن شمر وجود دارند که متهم به غلو شده و از سوی رجالیون شیعه مورد تأیید واقع نشده‏اند.همان.
اما از جهت متن اشکالات زیر بیان شده است:
1. اسارت دختری از یزدگرد، به شدّت محل تردید است.
2. اسارت چنین دختری در زمان عمر و به ازدواج امام حسین(ع) درآمدن در این زمان نیز غیرقابل قبول است.
3. در هیچ‏یک از منابع معتبر شیعی به جز این روایت، لقبی با عنوان «ابن الخیرتین» برای امام سجاد(ع) نقل نشده است.
آیا در اینجا نمیتوان نوعی ایرانیگری افراطی را دید که به خیال خود به جهت پیوند خوردن نسل ساسانیان با نسل پیامبر(ص) در امام سجاد(ع)، خواسته‏اند آن حضرت(ع) را به عنوان «خیر اهل الارض» معرفی کنند؟
این‏گونه نقدها بر گزارش‏های حاوی نام شهربانو باعث میشود تا این گزارش‏ها را از ساحت ائمه(ع) به دور و آن را ساخته دست حدیث‏پردازان بدانیم و نام شهربانو را برای مادر آن حضرت(ع) نفی کنیم.
درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخی و روایی دچار اختلاف گشته‏اند. برخی مانند یعقوبی (متوفی 281 ق)تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 303.، محمد بن حسن قمیتاریخ قم، ص 195.، کلینی (متوفی 329 ق)اصول کافی، ج 2، ص 369.، محمد بن حسن صفار قمی (متوفی 290 ق)بحارالانوار، ج 46، ص 9.، شیخ صدوق (متوفی 381 ق)عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 128. و شیخ مفید (متوفی 413 ق)الارشاد، ص 492. او را دختر یزدگرد دانسته‏اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند.
این نَسَب تقریباً در میان منابع متأخر به عنوان یک شهرت فراگیر جای خود را باز کرده است؛ به گونه‏ای که میدان اظهار وجود برای دیدگاه‏های مخالف نگذاشته است.زندگانی علی ابن الحسین(ع)، ص 12.
در مقابل این قول، برخی از منابع متقدم و متأخر دیدگاه‏های دیگری مانند سیستانی بودن، سِندی بودن، کابلی بودن او را متذکر شده و بسیاری از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کرده‏اند.شعوبیه، ص 305. برخی نام‏های بزرگان ایرانی همچون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کرده‏اند.حول السیدة شهربانو، ص 28.
برای نقد و بررسی این نَسَب نمیتوانیم به بحث‏های سندی این گزارش‏ها تکیه کنیم؛ زیرا هیچ‏یک از اقوال دارای سند مستحکمی نیست. علاوه بر آنکه بیشتر کتاب‏های تاریخی همانند تاریخ یعقوبی، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل میکنند.
بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسی آنها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان میدهد:
1. مهم‏ترین اشکال اختلاف این گزارش‏ها در ذکر نام او است که منابع مختلف پیش گفته اسامی گوناگونی همانند حرار، شهربانو، سلاخه، غزاله برای او نقل کرده‏اند. و این نشان میدهد که این مطالب، سازندگان مختلف با انگیزه‏های یکسانی داشته است که همان تعصب ایرانیگری وارتباط دادن میان ایرانیان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خیال خود فره ایزدی و تخمه شاهی را از ساسانیان به امامان شیعه منتقل سازند.
2. اختلاف این گزارش‏ها در زمان اسارت او نیز یکی دیگر از اشکالات است که برخی آن را در زمان عمر، برخی دیگر در زمان عثمان و برخی مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت علی(ع) دانسته‏اند.شعوبیه، ص 324.

3. اصولاً کتبی مانند تاریخ طبری و الکامل ابن اثیر که به صورت سال‏شمار جنگ‏های مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهای مختلف ایران نشان داده‏اند، در هیچ موردی به ذکر اسارت فرزندان او نمیپردازند؛ با آنکه این مسأله، بسیار مهم‏تر از حوادث جزئی است که به آنها اشاره شده است. این نکته جعلی بودن گزارش اسارت دختران یزدگرد را تقویت میکند.
4. برخی از نویسندگان متقدم همانند مسعودی، هنگام ذکر فرزندان یزدگرد سوم، دخترانی با نام‏های ادرک، شاهین و مردآوند برای او ذکر میکنند که اولاً با هیچ‏یک از نام‏هایی که برای مادر امام سجاد(ع) گفته شده، هماهنگی ندارد و ثانیاً خبری از اسارت آنها در تمام نوشته‏های خود به میان نمیآورد.همان، ص 304.
5. از مهم‏ترین اسناد تاریخی که میتوان درباره مادر امام سجاد(ع) به آن استناد کرد، نامه‏های منصور به محمد بن عبدالله معروف به «نفس زکیه» است که رهبری مخالفان علوی و طالبی (اولاد ابوطالب) را در مدینه بر عهده داشت و همیشه میان او و منصور نزاع و درگیری بود.
در یکی از این نامه‏ها که منصور قصد ردّ ادعاهای محمد مبنی بر افتخاریه نَسَب خود را داده چنین مینگارد: «ما وُلِدَ فیکم بعد وفاة رسول الله(ص) افضل من علی بن الحسین و هو لِاُم ولد».الکامل فی التاریخ، ج 2، ص 570. یعنی، بعد از رحلت پیامبر خدا(ص)در میان شما شخصیتی برتر از علی بن حسین (امام سجاد(ع)) ظهور نکرده، در حالیکه او فرزند ام ولد (کنیز دارای فرزند) بود.
جالب آن است که هیچ اعتراضی - نه از سوی محمد و نه از سوی دیگران - به این فقره شنیده نمیشود که علی بن حسین(ع) فرزند کنیز نبود؛ بلکه فرزند شاهزاده‏ای ایرانی بود! در حالیکه اگر این داستان واقعیت داشت، حتماً محمد بن عبدالله برای پاسخ دادن، به آن استناد میکرد.
مجموعه این قرینه‏ها ما را به این نتیجه میرساند که دست جعل در ساختن مادری ایرانی با این اوصاف برای امام سجاد(ع) دخالت داشته و عمداً دیدگاه‏های دیگر درباره مادر آن حضرت(ع) - بویژه دیدگاه‏هایی که او را از کنیزکان بلاد دیگر همانند سند میداند - نادیده گرفته است. در حالیکه تا قبل از اواخر قرن سوم بیشتر ناقلان، او را از کنیزان سِند یا کابل میدانستند.حول السیدة شهر بانو، ص 28.

عدم حضور مادر امام سجاد(ع) در کربلا
در این باره باید بگوییم که تقریباً تمام منابع متقدم شیعی - که به زندگانی مادر امام سجاد(ع) پس از اسارت پرداخته‏اند - چنین نگاشته‏اند: او در هنگام تولد امام(ع) در همان حالت نفاس از دنیا رفت.عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 128.
و نیز چنین گفته‏اند: یکی از کنیزان حضرت علی(ع) به عنوان دایه او به بزرگ کردن او پرداخت و مردم خیال میکردند که او مادر امام(ع) است و بعد از آنکه آن حضرت او را شوهر داد، فهمیدند که او دایه امام(ع) بود، نه مادر او.بحار الانوار، ج 46. ص 8.
بنابراین، قطعاً از دیدگاه منابع معتبر، حضور مادر امام(ع) در کربلا منتفی است؛ حال با هر نام و نسبی که میخواهد باشد.

مرقد بی بی شهربانو!!
از مطالب قبل و اثبات عدم حیات مادر امام(ع) بعد از تولد امام(ع) خود به خود این موضوع روشن میشود. همچنین از سوی محققان معاصر با دلایل قطعی ثابت شده است که بقعه بیبی شهربانو - که در کوهستان شرق ری معروف به کوه بیبی شهربانو پدیدار است - هیچ ربطی با مادر امام(ع) ندارد و بنایی است که در قرون بعدی ساخته شده است. چنان‏که تاریخ ساخت صندوق منبت کاری آن سال 888 ق را نشان میدهد و درب منبت کاری آن کار عهد صفوی است و الحاقاتی از هنر دوره قاجاریه دارد.شعوبیه، ص 326.
عدم ذکر چنین بقعه‏ای در آثار شیخ صدوق - که خود سالیان دراز در ری میزیسته و به آن آشنایی کامل داشته - مؤید دیگری بر عدم وجود این بقعه در قرن چهارم و در زمان شیخ صدوق (متوفی 381 ق) است.
دیگر نویسندگانی هم که به ذکر احوال عبدالعظیم حسنی و شخصیت‏های بزرگ مدفون در ری پرداخته‏اند، نامی از چنین بقعه‏ای نبرده‏اند.
این احتمال وجود دارد که در قرون بعدی زنی پارسا با نام شهربانو در این مکان دفن شده و با گذشت سالیان، مردمان آن سامان او را با مادر امام سجاد(ع) - که در آن زمان مشهور به شهر بانو بوده - اشتباه گرفته‏اند و یا برخی این اشتباه را در زبان مردم انداخته و با انگیزه‏هایی به تقویت آن پرداخته‏اند.برای اطلاع بیشتر از عدم امکان انتساب این بقعه به شهربانو مادر امام سجاد(ع) ر.ک:باستان (نوشته کریمیان) و دانشنامه ایران و اسلام، ذیل کلمه شهربانو.

No comments:

Post a Comment